Kerroin aikaisemmin, että kesäpaikan naapuriksi olisi tullut viirupöllö tekemääni pönttöön asumaan, mutta nyt lähempi tarkastelu osoittikin, että siinä asustaa tuulihaukka pariskunta.  Uroksella on oikeassa jalassa rengastus. Tein kuvauslaavun  siihen  pesäpuun läheisyyteen, mutta tavallisella digikameralla en saa tarpeeksi hyvälaatuista kuvaa  blogiini. Kiikarilla olen lymypaikastani seurannut periskunnan edesottamuksia ja siinä herkästi vierähtää se 2-3 tuntia ihan huomaamattaan.

Pohjois-Pohjanmaan lintutieteellinen yhdistys  esitti halukkuutensa tulla syksyllä poikaset rengastamaan, mikäli perheenlisäystä nyt tulee.

Minua itseäni kiinnostaa rengastuksen seuraaminen myös ja haluaisin tietää, kuka ja missä tämä uros on rengastettu.  Jos haluat tietää enemmän tuulihaukasta, niin klikkaa Googlesta   sana  TUULIHAUKKA, sieltä saa hyvää tietoa lajista. Olen joskus ihmetellyt, kuinka joku saattaa viettää tuntikausia odottamassa jotain lintuyksilöä ja nyt kun olen itse siihen hurahtanut, niin tuntuupa mahtavalta. Täytyy sanoa, että olen onnellinen, kun onnistuin saamaan heti kohta asukkaan pönttöön. Mikäpä siinä on asustella, kun ei ole homevaurioita ja ilmastointikin pelaa. Ensi talvena teen taas uusia pönttöjä kansalaisopistossa.  Kerjäsin  Puukeskuksesta siellä käydessäni yhden pitkän trukkilavan jossa on 150 mm lautaa ja siitä saa mainioita pönttöjä.

Lämmintä kesää kaikille sivuillani vierailijoille !